סגור תפריט

אל תסגרו את המגזר השלישי

הטור של עודד פריד

מאת עודד פריד

הצעת החוק של חבר הכנסת אריאל קלנר, שעלתה הבוקר בוועדת השרים לעינייני חקיקה, היא מכה קשה לארגוני המגזר השלישי.

לכאורה, ההצעה נועדה לצמצם את המעורבות של ישויות מדיניות זרות בדמוקרטיה הישראלית, אבל מה שהיא באמת מבקשת לצמצם זה את הדמוקרטיה הישראלית עצמה.

הצעת החוק קובעת שתרומה מישות מדינית זרה, שנועדה לקדם מטרה ציבורית, היא תרומה ש”מתערבת בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל”. ועמותה שקיבלה או תקבל תרומה כזו תיענש.

כן, לא רק התרומה הספציפית הזו תמוסה במס מוגדל, אלא העמותה כולה תאבד את האפשרות להטבות מס ובכלל ישללו ממנה את מעמדה כמוסד ללא כוונת רווח.

לא, אלה ממש לא רק עמותות “השמאל” – שכל חטאן הוא שהן מקדמות שוויון, מסייעות לפליטים, או מסייעות למיעוטים. מדובר גם עמותות כמו “הקרן לרווחת נפגעי השואה”, “יוניסטרים”, “נגישות ישראל” ועוד מאות עמותות.

תבינו – כל עוד העמותות האלה מעניקות שירותים חברתיים, למדינת ישראל אין בעיה שמדינות זרות יממנו את פעילותן. אבל אם העמותות האלה מבקשות להשפיע על מדיניות בתחום פעילותן – מה פתאום?! תשרתו ותשתקו.

בסדנאות ובימי העיון שאני מעביר אני פוגש עשרות עמותות רציניות, מקצועיות, שמגלות אחריות ורוצות להשפיע. עמותות שמבינות שאי אפשר רק לספק שירותים חברתיים, ושהפעילות בזירה הציבורית היא הכרחית ומשלימה לפעילות בשטח. הן באות כדי ללמוד איך להגיע לדיונים בכנסת, איך ליזום תיקוני חקיקה, ואיך לעבוד בשיתוף פעולה עם ראשי רשויות ומשרדי ממשלה.

מה שהקואליציה הזו לא מבינה, זה שהתרומה של העמותות האלה לחברה בישראל, גדולה וחשובה יותר מכל תרומה אחרת. גם אם היא מישות מדינית זרה.

הצטרפו כשותפים

איך תרצו לתרום?

    • 1
    • 2
    • 3

    את פרטי אמצעי התשלום תוכלו להזין בשלב הבא