סגור תפריט

האם סמוטריץ׳ רוצה שתקנו דירות בזול?

מאת ערן הילדסהיים

בזמן שסמוטריץ חגג את הורדת מחירי הדיור החודש, במשרד שלו עבדו על תוכנית, לא תאמינו שנועדה לתדלק שוב את שוק הנדל״ן. להציל את הקבלנים והכל על חשבוננו. בוא נצא לסיפור מדהים. החודש הייתה דרמה לראשונה מזה 3 שנים הלמ״ס הודיע שמחירי הדירות ירדו בקצת, אבל ירדו. השר סמוטריץ מיהר לקחת קרדיט על המהלך, תכלס, הקרדיט הוא בכלל לבנק ישראל אבל עזבו את זה. מה שמעניין באמת בסיפור הזה, על מה השר לא לקח אחריות?

הסיבה המרכזית לירידת מחירי הדירות בישראל הן הריביות הגבוהות. מצד אחד, לרוכשים אין את היכולת לעמוד במימון עלויות המשכנתאות. מצד שני, הבנקים חוששים או מוגבלים במתן הלוואות בתנאים האלה. ככה אין כסף, אין כמעט עסקאות, הכל תקוע ויותר מהכל. המיסים שהמדינה גובה מהנדל״ן צונחים עד כמה צונחים לראשונה מזה 9 חודשים כמות ההוצאות של הממשלה גבוהות מההכנסות שלה. גירעון תקציבי על זה סמוטריץ יעץ משהו או כלום?

אתם שואלים ״מה המשמעות של זה?״ שתחזית ההכנסות שעליה התבססו בזמן בניית התקציב עלולה להתברר כי לא נכונה. וזה עוד לפני שדיברנו על המהפכה המשפטית ועל השפעות המשבר העולמי, וכשזה יקרה, יצטרכו פשוט לבצע קיצוץ בתקציב. במילים פשוטות, סמוטריץ יצטרך להפר הבטחות קואליציוניות לתת פחות לדרעי, פחות לגפני, פחות לבן גביר. איזה בלאגן.

אז מה עושים שזה לא יקרה?
באוצר מתכננים עכשיו תוכנית דיור שעלולה לסכן את כולנו. אחת ההצעות שנידונות עכשיו זה לתת הנחות על הקרקע לקבלנים, והנחות מדינה בריבית נמוכה לרוכשים. ככה המדינה תצילי את הקבלנים, אבל מצד שני תגלגל את הסיכון מהבנקים אלינו אם הלווה לא יחזיר את המשכנתא אנחנו משלמי המסים להחזיר את המשכנתא. אז בפעם הבאה שסמוטריץ יחגוג את ירידת מחירי הדירות.
קחו בחשבון שיש מצב שאת עלויות החגיגה, הוא יגלגל עלינו.

הצטרפו כשותפים

איך תרצו לתרום?

    • 1
    • 2
    • 3

    את פרטי אמצעי התשלום תוכלו להזין בשלב הבא