סגור תפריט

יוקר המחייה והיעדר הפתרונות לדור הצעיר

מאת דיגיטל דמוקרטTV

יקר פה.
יקר, לגור יקר, לנסוע יקר, ללמוד יקר, לאכול הכל יקר, ונראה שהפיתרון היחיד שהממשלה בוחרת להציע לנו הוא התוכנית הגאונית שלה של מיליון עובדים להייטק. כמה פשוט! הם חושבים שכולם יהיו עשירים ואז לא יהיה יקר. עזבו נשים, עזבו, ערבים וחרדים. עזבו את הפריפריה כאילו שאין צורך להתעסק בכל זה כולנו צריכים לעשות הסבה להייטק וככה יהיה טוב ונוכל להתקיים כאן.

הם פשוט שוכחים שלא כולם יכולים להיות בהייטק, חברה אנושית פשוט לא עובדת ככה. המשק שלנו זקוק למגוון רחב של מקצועות להוראה ורפואה עבודה סוציאלית, מומחים אקדמיים, עובדים במשרדים ממשלתיים, ועוד ועוד ועוד. החברה שלנו זקוקה לשלל מקצועות כדי להצליח להתקיים ולהמשיך להתקדם. ועדיין הממשלה שלנו שוב ושוב בוחרת להזניח את רוב המשק ולהשקיע, בעיקר בשוק ההייטק, איך?


בתקצוב של חינוך טכנולוגי ותיעדוף של מקצועות ריאליים, בהכשרה מרוכזת ב8200 ובהטבות מס אדירות שכל חברה אחרת יכולה רק לחלום עליהן. אז נכון, ההייטק חשוב מאוד למשק הישראלי, הוא מהווה מנוע צמיחה משמעותי ועומד על למעלה ממחצית מכלל היצוא של ישראל אבל אי אפשר להשקיע בענף אחד ולהפקיר את כל יתר המשק לתנאים לא הגיוניים לי לשחיקת שכר. כל שנה הפער בין השכר הממוצע בהייטק לשכר הממוצע במשק רק הולך וגדל.


אז איך הממשלה מצפה שאנשים טובים יישארו במגזר הציבורי? שיהיו לנו רופאות ומורות איכותיות, שיהיו לנו עובדות סוציאליות שמצליחות לסיים את החודש? כמעט כל צעיר וצעירה שוקלים לעשות הסבה להייטק בלי קשר אפילו למה שהם למדו. עולה מה שהם טובים בו, בדיוק בגלל הפערים האלה, אבל זה לא אפשרי. הייטק הוא עדיין תחום מאוד סגור, יש בו 30% נשיםפחות מ- 2% של ערבים ו-2.5% חרדים, התשתיות, החברתיות והכלכליות בפריפריההעדיין לא קרובות אפילו לתשתיות במרכז, וזה פוגע משמעותית בסיכויים לרכוש ניסיון והכשרה שמתאימים להייטק.

ככה נולד לנו משק מפוצל של עובדים עשירים בהייטק ועובדים עניים ביתר המשק וזה משפיע על הכיס של כולנו בעליות של מחירים, ובהעמקה של הפערים החברתיים. אז, במקום להתגאות בתוכנית של ״מיליון עובדים להייטק״, הממשלה צריכה להתחיל להשקיע גם ביתר המשק. היא צריכה להעלות את השכר, היא צריכה לשפר תנאי ההעסקה. להוריד את יוקר המחיה ולהשקיע בצורה טובה ומכלילה יותר בהייטק.

להשקיע בפריפריה, בחברות עם יצור בארץ להתנות מענקים בשילוב של מגוון אוכלוסיות, ואפילו להשקיע יותר בחברות שעושות טוב לעולם. כמו חברות שעוסקות בשינויי אקלים, בפיתוחי רפואה ונושאים של ביטחון מגדרי, אבל בעיקר היא חייבת לזכור שכולנו שווים ושוות לכולם מגיע להתקיים כאן בכבוד.

הצטרפו כשותפים

איך תרצו לתרום?

    • 1
    • 2
    • 3

    את פרטי אמצעי התשלום תוכלו להזין בשלב הבא